Wednesday, August 08, 2007
غلط دیکته ای
چرا اینقدر نسل سه چهار سال کوچیکتر از ما، دیکته شون ضعیف هست و این همه غلط دارند؟ اینها جدا از آنهایی هست که میخوان حروف عربی رو حذف کنند و جاش حروف فارسی بگذارند و مثلا بجای "ظ" و "ض" مینویسند "ز"، بحث من الان در مورد این دسته نیست و فعلا با درست و غلط بودنش کار ندارم.
حرف من بر میگرده به یک سری غلط املایی های رایج در فرومها و وبلگهای فارسی مثل "ضمینه" بجای "زمینه" یا "وحله" بجای "وهله". اینها اتفاقا برعکس دسته اول کلمه رو سخت تر میکنند. من نمیدونم وقتی مینویسند "ضمینه"، با "ضمن" اشتباه میکنند، نمیدونم . . . موارد خیلی بیشتر هست که الان توی ذهنم نیست ولی جالبه که فراگیر هست یعنی یک سری لغات رو اکثرا یک جور اشتباه مینویسند جوری که آدم به خودش شک میکنه یا فکر میکنه نکنه توی کتابهای درسی اینطوری نوشته اند!!!
کتابها و سیستم آموزشی اینها که با مال ما زیاد فرق نکرده بوده پس چرا اینها اینهمه غلط دارن؟ جالبه که دیگه کم کم حساسیتها به این موضوع هم از بین میره و خیلی جاها حتی اگه غلطهاشون رو بهشون گوشزد کنید بهت می پرند که چرا گیر میدید و چون نمیتونید بحث کنید غلط املایی میگیرید و حالا مهم نیست و این حرفا . . .

Labels: , ,